Ergotherapie

Ergotherapie richt zich op het weer mogelijk maken van dagelijkse handelingen bij mensen die beperkingen ervaren. Een ergotherapeut behandelt volwassen en ouder wordende mensen die fysieke of cognitieve beperkingen ervaren binnen het dagelijks handelen. Denk hierbij aan de ziekte van Parkinson, ouderdom, MS, oncologische aandoeningen, COPD, een beroerte en reumatische aandoeningen.

De ergotherapeutische behandeling is gericht op het verbeteren van dagelijkse activiteiten zoals:

• Vermoeidheidsklachten in het dagelijks leven

• Moeite met transfers zoals het verplaatsen en draaien in bed of opstaan vanaf het toilet

• Dagelijkse activiteiten zoals zelfzorg, aan- en uitkleden en de toiletgang

• Huishoudelijke taken

Daarnaast helpt een ergotherapeut bij het aanvragen van voorzieningen bij de WMO zoals: Driewielfietsen, (elektrische) rolstoelen en scootmobielen. Een ergotherapeut verzorgd ook lessen voor het juist gebruiken van deze voorzieningen.

De behandeling

De behandeling is gericht op de persoon, de fysieke omgeving en de sociale omgeving. De behandeling vindt plaats bij u aan huis. Wij hebben met bijna alle Nederlandse zorgverzekeraars een contract afgesloten behalve met Zorg en Zekerheid. Ergotherapie zit met 10 uur in het basispakket en wordt vergoed door de gecontracteerde zorgverzekeraar. Hierbij betaald u eerst het verplicht eigen risico. Neem contact op met uw zorgverzekeraar als u meer wilt weten over de kosten van ergotherapie.

Voor meer informatie of een aanmelding voor ergotherapie kun je altijd vrijblijvend contact opnemen met het Team van Van Huijkelom Fysiotherapie.

Vestiging Living-Inn Nijmegen