Slaapoefentherapie

Een goede nachtrust is essentieel. Tijdens de slaap treedt het herstellend vermogen van het lichaam en de geest in werking. Wanneer slapen niet meer vanzelfsprekend is, kan een slaaptekort ontstaan. Indien je last hebt van chronisch slaaptekort kan dit verregaande gevolgen hebben. Zo laat wetenschappelijk onderzoek zien dat het onder andere leidt tot een verhoogde kans op hart- en vaatziekten, diabetes type II, overgewicht, Alzheimer, borstkanker, chronische pijn, angst, depressie en verkeersongevallen.

Slapeloosheid wordt in grote mate door ons gedrag veroorzaakt. Een slaapoefentherapeut helpt door middel van bewustwording en gedragsverandering. Wanneer je last hebt van een (chronisch) slaaptekort kun je verschillende klachten ervaren zoals:

• Vermoeidheidsklachten
  • Overmatige slaperigheid
  • Piekeren / een vol hoofd
  • Ademhalingsproblemen
  • Pijn
  • Burn out klachten
Je kunt bij ons terecht voor:
  • Inslaapproblemen
  • Doorslaapproblemen
  • Te vroeg wakker worden
  • Een combinatie van bovenstaande

Voor andere slaapproblemen kun je terecht bij je huisarts of een slaapcentrum. Denk hierbij aan slaapproblemen kort na een operatie of trauma, slaapapneu, restless legs, angstdromen en slaapwandelen. Wanneer je in het slaapcentrum bent uitbehandeld, kun je wel weer bij ons terecht voor (na)zorg. Twijfel je of een slaapoefentherapeut je kan helpen met uw klachten? Neem dan contact met ons op.

Waarom slaapoefentherapie?

De oefentherapeut benadert je (lichamelijke / mentale) klachten en slaapproblemen vanuit een 24-uurs visie. De invloeden van de dag lopen door in de nacht en je nachtrust heeft invloed op de dag. De onderliggende oorzaken en in standhoudende factoren van je klachten en het slaapprobleem worden inzichtelijk gemaakt, aangepast en opgelost.

De oefentherapeut helpt je met:
  • Uitleg over de opbouw van een gezonde slaap
  • Adviezen die gezond slaapgedrag bevorderen
  • Uitleg over hoe je klachten samenhangen met je slaapproblemen

• Oefenstof op maat voor je verstoorde slaappatroon
  • Gedachtentherapie die je weer positief of neutraal leert denken
  • Gezonde omgang met problemen
Hoe ziet een slaapoefentherapie behandeling eruit?

Voorafgaand aan de intake wordt er gevraagd om een aantal vragenlijsten in te vullen en een slaapschema bij te houden. Aan de hand van een 24-uurs cyclus en het verstoorde slaappatroon wordt in samenspraak met de therapeut een behandelplan opgesteld. De behandelingen kunnen onder andere bestaan uit uitleg, advies, gedachtentherapie, slaaphygiëne, mindfulness, gevoelservaringen en oefeningen.

Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Vestiging Goirle

Wat kost Slaapoefentherapie bij Van Huijkelom Fysiotherapie?

Wij raden je aan om goed bij je zorgverzekeraar te informeren wat er precies vergoed wordt. Uiteraard staan wij je ook graag te woord om je hierbij op weg te helpen. Ben je aanvullend verzekerd voor fysiotherapie? Dan worden de kosten vergoed door jouw zorgverzekeraar. Heb je geen aanvullende verzekering voor fysiotherapie? Dan hanteren wij de volgende tarieven.