Shockwavetherapie bij urologische aandoeningen

Bij erectiele disfunctie lukt het niet om een volledige erectie te krijgen. Dit komt vooral voor bij mannen met (een verhoogd risico op) hart- en vaatziekten. Als je last hebt van erectiele disfunctie dan kan het zijn dat de bloedvaatjes in de zwellichamen van de penis beschadigd zijn door aderverkalking. Hierdoor vult de penis niet voldoende met bloed en is de erectie niet volledig. In dit geval kom je wellicht in aanmerking voor een behandeling met shockwavetherapie.

Waarom shockwavetherapie?

Met behulp van ons shockwave apparaat, brengen wij kleine shockwaves (shots) in een hoge frequentie aan op het lichaam. Shockwaves zijn sterke geluidsgolven die door het gebruik van een geleidende gel het lichaam binnendringen. In het geval bij erectiele disfunctie worden de schokgolven rondom de penis gericht. De shockwaves stimuleren de groei van nieuwe bloedvaatjes in de zwellichamen van de penis welke mogelijk beschadigd zijn door aderverkalking. Door de behandeling verbetert de doorbloeding van de zwellichamen en daardoor ook de erectie. Uit recent onderzoek is gebleken dat shockwavetherapie een positief effect heeft op erectiele disfunctie. Bij 57% van de mannen verbeterde de erectie en dit effect houdt bij de helft van de behandelde mannen na twee jaar nog aan.

Hoe ziet de behandeling eruit?

Tijdens een behandeling worden 3000 shots toegediend. Iedere behandeling duurt slechts 10 tot 15 minuten. Een behandeltraject bestaat uit 5 behandelingen verdeeld over 5 weken. Voor de start van het behandeltraject is met de arts besproken voor welke aandoening je behandeld wordt. Wanneer de shockwavebehandeling correct en door een professional wordt toegepast, is de behandeling niet schadelijk en in principe pijnvrij. Het is wel mogelijk om een zeurderig gevoel te ervaren dat na enkele uren ook weer weg moet trekken.

Kosten

Om in aanmerking te komen voor shockwavetherapie bij urologische klachten dient u een verwijzing te hebben van de uroloog in verband met de diverse contra-indicaties voor deze behandeling. De behandeling kost € 115,50 per behandeling. Deze word niet vergoed door de zorgverzekeraar. Wij vragen u om de behandeling vooraf te betalen. Vermeld bij de betaling duidelijk uw naam en BSN nummer zodat wij de betaling makkelijk kunnen verwerken.

Meer informatie over shockwavetherapie bij urologische aandoeningen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Wat kost Shockwavetherapie bij urologische aandoeningen bij Van Huijkelom Fysiotherapie?

Wij raden je aan om goed bij uw zorgverzekeraar te informeren wat er precies vergoed wordt. Uiteraard staan wij je ook graag te woord om je hierbij op weg te helpen. Ben je aanvullend verzekerd voor fysiotherapie? Dan worden de kosten vergoed door jouw zorgverzekeraar. Heb je geen aanvullende verzekering voor fysiotherapie? Dan hanteren wij de volgende tarieven.