Zwemtherapie

Heeft u klachten aan bijvoorbeeld knieën, heupen of schouders of heeft u een aandoening zoals MS, fibromyalgie en is trainen in een oefenzaal te belastend voor u, dan is zwemtherapie (ook hydrotherapie genoemd) mogelijk een goede oplossing voor u. Door oefeningen in het water uit te voeren worden de gewrichten namelijk minder belast terwijl de conditie en spierkracht verbeterd worden.

Wat is hydrotherapie

Als u hydrotherapie krijgt, gaat u onder begeleiding van onze gecertificeerde fysiotherapeut in het zwembad werken aan uw doelstellingen. Dit kan zijn het verminderen van (pijn)klachten, onderhouden van uw mobiliteit, het verbeteren van uw balans of het opbouwen van conditie en/of spierkracht.
De therapie vindt plaats in verwarmd water (ca. 31 graden). Dat is aangenaam voor de spieren en de opwaartse kracht van het water maakt bewegen in het water makkelijker. Gewrichten worden minder belast doordat u in het water “lichter” bent. Op deze manier gebruikt en versterkt u de spieren optimaal, zonder dat u extra klachten krijgt.

Waarom hydrotherapie

In diverse onderzoeken is aangetoond dat therapie in het water voordelen heeft ten opzichte van therapie op het droge. Verschillende aandoeningen zoals beroerte, MS, fibromyalgie blijken baat te hebben bij oefenvormen in het water. Ook andere klachten kunnen behandeld worden met hydrotherapie. Maar hydrotherapie is ook voor mensen die graag onder begeleiding van een fysiotherapeut willen sporten, maar dit liever niet in een oefenzaal doen.