Gesuperviseerde looptraining bij Etalagebenen

Claudicatio is een aandoening waarbij mensen veel last hebben van kramp in de benen tijdens het lopen. Als ze stoppen zakt de pijn al snel weg. Daarom staan deze mensen vaak even stil om een etalage binnen te staren. Daarom wordt claudicatio ook wel etalagebenen genoemd.

Mensen met etalagebenen hebben last van een pijnlijke kramp in de kuit en/of bilspier. De kramp wordt veroorzaakt door een vernauwde slagader in de dat been. Hierdoor kan er niet genoeg bloed naartoe en ontstaat er een zuurstofgebrek. Door dit zuurstofgebrek krijgt u kampt. Wanneer u even stopt kan er weer genoeg bloed naar de benen en stopt de kramp.

Wanneer u last heeft van etalagebenen is het nog meer van belang om te bewegen dan voor andere mensen die hier geen last van hebben. Door veel te lopen blijven de spieren om bloed met zuurstof vragen dit geeft de impuls aan kleinere slagaders (collateralen) om de slagader over te nemen. Zij ontwikkelen zich en laten steeds meer bloed door. De pijnvrije loopafstand wordt daardoor groter. Hiervoor is het noodzakelijk om regelmatig en veel te lopen. Hiervoor is de juiste looptraining uitermate geschikt.

Gesuperviseerde looptraining is gericht op het opvoeren van zowel de loopafstand als het looptempo. De wijze waarop dat gebeurt, ligt vast in een loopschema op maat, afgestemd op uw situatie. U moet dit schema minimaal drie maanden volhouden om de gewenste resultaten te boeken.

Kosten

Gesuperviseerde looptraining bij claudicatio wordt eenmalig met 37 behandelingen vergoedt vanuit de basisverzekering. Hiervoor moet u een verwijzing hebben van een vaatchirurg. De 37 behandelingen dienen binnen 12 maanden vanaf de 1e behandeling plaats te vinden. Bij een vergoeding uit de bassiverzekering wordt eerst het eigen risico aangesproken.

Wij zijn aangesloten bij Chronisch Zorgnet.