Gesuperviseerde looptraining bij Etalagebenen

Voor patiënten die last hebben van etalagebenen is het nog meer dan voor gezonde mensen van belang om te bewegen. Lopen kan het verschil maken tussen ‘patiënt zijn’ en ‘normaal functioneren’. Door veel en regelmatig te lopen wordt namelijk het herstellend vermogen geactiveerd.

Wanneer u etalagebenen heeft, ervaart u bij het lopen in eerste instantie een pijnlijke verkramping in de kuit en/of bilspier. Deze verkramping wordt veroorzaakt door zuurstofgebrek in de benen als gevolg van vernauwde slagaderen. Door veel te lopen blijven de spieren om zuurstof vragen en nemen de kleinere slagaders (collateralen) de functie van de grote slagader over. Zij ontwikkelen zich en laten steeds meer bloed door. De pijnvrije loopafstand wordt daardoor groter.

Voor de ontwikkeling van collateralen is het noodzakelijk regelmatig en veel te lopen. Het gaat dan niet om af en toe een stukje wandelen, maar om een echte ‘looptraining’. Deze training is gericht op het opvoeren van zowel de loopafstand als het looptempo. De wijze waarop dat gebeurt, ligt vast in een loopschema op maat, afgestemd op uw situatie. U moet dit schema minimaal drie maanden volhouden om de gewenste resultaten te boeken. Niet iedereen kan zomaar aan deze vorm van looptraining beginnen. Meestal gebeurt dit op verwijzing van een vaatchirurg.

Fysiotherapie Van Huijkelom is aangesloten bij Claudicationet. Dit zorgnetwerk voor patiënten, fysiotherapeuten, huisartsen en vaatchirurgen heeft begin 2016 een filmpje uitgebracht, waarin duidelijk wordt uitgelegd hoe een behandeltraject voor Claudicatio of etalagebenen er ongeveer uitziet: