Bekkenfysiotherapie

Bekkenfysiotherapie richt zich op mensen met problemen in het bekken, de lage rug, buik en bekkenbodem. Dit kunnen zowel mannen als vrouwen zijn. Veel klachten zijn te verhelpen, maar mensen hebben door schaamte vaak moeite om met deze klachten bij een zorgverlener aan te kloppen. Als ze over die schaamte heen stappen, blijkt het leven weer veel prettiger te worden.

De bekkenbodem is een spierlaag onderin het bekken, die de blaas met de urinebuis, de baarmoeder met de vagina en de endeldarm ondersteunt. De bekkenbodemspieren zorgen ervoor dat urine, winden en ontlasting losgelaten of opgehouden kunnen worden. Deze  spieren dragen bij aan de stabiliteit van het bekken. Tevens hebben ze een functie bij seksualiteit.
De bekkenfysiotherapeut leert u de spieren rondom het bekken te herkennen, ontspannen en te trainen.

Veelvoorkomende klachten zijn:

• ongewenst verlies van urine en/of ontlasting
  • niet te onderdrukken aandrang om te plassen en/of te ontlasten
  • moeizaam kunnen plassen en/of ontlasten
  • obstipatie
  • weinig of frequent moeten plassen en/of ontlasten
  • pijn in de onderbuik of rondom de geslachtsdelen
  • zwaar, drukkend gevoel in de onderbuik, vagina of anus
  • problemen met het vrijen, die samenhangen met de bekkenbodem
  • bekkenpijn en/of lage rugklachten
  • bekkenpijn en lage rugklachten in de periode rond de zwangerschap en bevalling
  • klachten voor en na operaties in buik- en bekkengebied

Behandeling

Tijdens de eerste afspraak worden uw klachten zorgvuldig in kaart gebracht. Om achter uw klachten te komen, kan (indien nodig) een inwendig onderzoek worden uitgevoerd. Op basis hiervan beoordeelt de bekkenfysiotherapeut de spanning van de bekkenbodemspieren, aanwezigheid van een eventuele verzakking en/of pijnpunten.
Wanneer u bezwaar heeft tegen het inwendig onderzoek kunt u dit kenbaar maken en zal de bekkenfysiotherapeut met u zoeken naar andere mogelijkheden om uw bekken en bekkenbodem te onderzoeken.

Bekkenfysiotherapeut

Elien Stads is algemeen fysiotherapeut en derdejaars student bekkenfysiotherapeut aan de SOMT University. In 2020 zal zij afstuderen als master bekkenfysiotherapeut. In 2019 heeft zij echter al voldaan aan de eisen om te mogen starten als master bekkenfysiotherapeut, wat betekent dat ze al mag werken als professioneel bekkenfysiotherapeut.