Bekkenfysiotherapie

Bekkenfysiotherapie richt zich op mensen met problemen in het bekken, de lage rug, buik en bekkenbodem.

De spieren van de lage rug, buik en bekken spelen een rol bij houding en bewegingen. Daarnaast hebben de bekkenbodemspieren een belangrijke taak bij plassen, vrijen en ontlasten.

De bekkenfysiotherapeut leert u de spieren rondom het bekken te herkennen, ontspannen en te trainen.

Veelvoorkomende klachten zijn:

• ongewenst verlies van urine en/of ontlasting
  • niet te onderdrukken aandrang om te plassen en/of te ontlasten
  • moeizaam kunnen plassen en/of ontlasten
  • obstipatie
  • weinig of frequent moeten plassen en/of ontlasten
  • pijn in de onderbuik of rondom de geslachtsdelen
  • zwaar, drukkend gevoel in de onderbuik, vagina of anus
  • problemen met het vrijen, die samenhangen met de bekkenbodem
  • bekkenpijn en/of lage rugklachten
  • bekkenpijn en lage rugklachten in de periode rond de zwangerschap en bevalling
  • klachten voor en na operaties in buik- en bekkengebied

Behandeling

Tijdens de eerste afspraak worden uw klachten zorgvuldig in kaart gebracht. Om achter uw klachten te komen, kan (indien nodig) een inwendig onderzoek worden uitgevoerd. Op basis hiervan beoordeelt de bekkenfysiotherapeut de spanning van de bekkenbodemspieren, aanwezigheid van een eventuele verzakking en/of pijnpunten.
Wanneer u bezwaar heeft tegen het inwendig onderzoek kunt u dit kenbaar maken en zal de bekkenfysiotherapeut met u zoeken naar andere mogelijkheden om uw bekken en bekkenbodem te onderzoeken.

Bekkenfysiotherapeut

Elien Stads is onze bekkenfysiotherapeut en heeft de universitaire masteropleiding tot bekkenfysiotherapeut gevolgd.